در این مقاله به نحوه تشخیص خرنوب اصل و با کیفیت از نوع بی کیفیت و تقلبی آن خواهیم پرداخت.

نحوه تشخیص خرنوب اصل و با کیفیت:

ما در مقاله خرنوب چیست به صورت مفصل در مورد خرنوب، خواص خرنوب و... صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم درمورد ویژگی های خرنوب با کیفیت و اصل و نحوه تشخیص خرنوب اصل صحبت کنیم. در انتهای متن نیز ویدیویی تهیه و در اختیار شما گذاشته ایم که تمامی این موارد را به صورت تصویری بیان می کند.

اگر به دنبال خرید خرنوب اصل و با کیفیت از سایت طب سبز هستید کلیک کنید 

ویژگی های خرنوب اصل و با کیفیت :

خرنوب میوه‌ای است به رنگ قهوه‌ای تیره، که مانند غلاف نخود فرنگی، خمیر(بافت داخلی) و دانه را حمل می‌کند.خرنوب یک غلاف گرمسیری است که حاوی ساقه‌ی شیرین خوراکی و دانه های غیر قابل خوردن است.

خرنوب اصل و باکیفیت در داخل بافت خود صمغی شیرین دارد(این صمغ بسته به زمان گذشته شده از فصل برداشت، گاهی به صورت مایع وگاهی به صورت بلورهای قهوه ای در داخل بافت خرنوب دیده می شوند). اندازه غلافهای خرنوب به طور متوسط 10 الی 20 سانت است. خرنوب تازه و باکیفیت رنگ قهوه ای براق دارد و با دست قابل شکستن است، بوی مطبوع و نسبتا شدیدی دارد. مانند شکل زیر:

              

حال بپردازیم به گونه هایی از این گیاه که در ایران وجود دارد و باعث گمراه شدن اشخاصی می شود که برای اولین بار قصد خرید این میوه با ارزش را دارند.

1. خرنوب ایرانی

خرنوب در نواحی مدیترانه ای رشد میکنند و در این نقاط است که کیفیت لازم را خواهد داشت. اما در دوره هخامنشیان و در جنگ ایران و یونان، یونانیان به منظور تغذیه سربازان خود، خرنوب را وارد ایران کردند و اکنون در برخی شهرهای کشورمان ایران، از جمله کازرون، شیراز، خراسان، کردستان و شمال کشور وجود دارد، اما به دلیل آب و هوایی که مناسب این درختان نیست،میوه های آن بی کیفیت، از نظر وزنی سبک تر، از نظر ظاهر مات و خشک و فاقد شیره داخلی هستند. (و مسلما به دلیل عدم کیفیت و نداشتن شیره خاصیت درمانی ای نیز ندارند )  اینها وجوه اصلی تمایز خرنوب ایرانی از خرنوب ترک است. مطابق عکس زیر: 

              

این محصول در اغلب عطاری های ایرانی به فروش میرسد و قیمت تقریبا کمی هم دارد.

2. خرنوب بی کیفیت

گیاهی که برای درمان استفاده می شود نباید بیش از یک سال از عمر برداشت آن گذشته باشد چون گیاه کهنه تا 70 درصد خواص درمانی خود را از دست میدهد. قبل از خرید مطمن شوید که محصول تازه خریداری میکنید.

همچنین نباید بیش از اندازه خشک باشد، و یا زیاده از حد شکسته و خرد باشد (مقدار اندک در هر کیلو گرم محصول، به دلیل شکستگی در هنگام حمل از ترکیه تا ایران و ... طبیعی است) اما اگر بیشتر از یک سوم بسته شما شکسته است، آن را نخرید!. مانند عکس زیر:

4. تشابه اسمی خرنوب با گیاهی به نام فلوس که خرنوب هندی نامیده می شود

این گیاه به آسانی قابل تشخیص است پس از خرید آن امتناع کنید. شکل زیر

5. نحوه نگهداری و  بسته بندی خرنوب:

خرنوب یکبار در سال در اواخر تابستان برداشت می شود و به مدت یک سال قابل استفاده است اما در طول این مدت باید در محیط مناسب و تمیز و با دمای مناسب و تقریبا خنک نگهداری شود. نگداری خرنوب در گونی و یا باکس های در باز، باعث خشکی و کاهش کیفیت این محصول می شود. محصول فروشگاه ما در سردخانه نگهداری شده و در نایلون های زیپ کیپ دارد و به صورت بسته بندی پرس شده تحویل شما می گردد.

/سبز باشید/

فیلم بررسی و شناخت خرنوب اصل و با کیفیت:

 برای خرید خرنوب اصل ترکیه با کیفیت عالی از سایت طب سبز کلیک کنید 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد